Sport

Nowe plany transmisyjne

Startujący w piątek sezon I ligi zyskał nowe realia odbiorcze. Zmagania ekstraklasowego zaplecza pokaże telewizja publiczna.

Na zdjęciu pierwszoligowa „góra”. Od lewej: dyrektor TVP Sport Jakub Kwiatkowski, menadżer Betclica Bartłomiej Płoskonka, sekretarz generalny PZPN-u Łukasz Wachowski i prezes I ligi Marcin Janicki. Fot. Jerzy Dudek/PZPN

Prawa do transmitowania tych rozgrywek (ale również II i III ligi) uzyskała jakiś czas temu TVP, a sponsorem tytularnym została firma bukmacherska Betclic. Jako że mowa o telewizji publicznej, mecze będą dostępne za darmo zarówno w telewizji tradycyjnej, jak i na stronie internetowej. W podobny sposób pokazywane były chociażby niedawne mistrzostwa Europy.

Kluby mogą pokazać mecze

– Wszystkie spotkania I ligi będzie można obejrzeć. 4 mecze będą transmitowane w telewizji, a pozostałe 5 pokażemy w internecie. Odbywać się będą od piątku do poniedziałku – powiedział dyrektor TVP Sport, Jakub Kwiatkowski, wcześniej wieloletni menedżer i rzecznik piłkarskiej reprezentacji Polski. Jak dodał, w telewizji pokazywane będą: piątkowe spotkanie o godz. 20.30, sobotnie o 19.30, niedzielne o 14.30 (ale ta godzina może być ruchoma w zależności od transmisji innych wydarzeń), a także poniedziałkowe o 19.00. – W poniedziałek będzie bogate piłkarskie popołudnie i wieczór, bo zaczniemy od magazynu II ligi. Potem będzie pierwsza część magazynu I ligi, następnie ostatnie spotkanie I ligi, a na koniec druga część magazynu – zdradził Kwiatkowski.

Dyrektor powiedział również więcej na temat rozgrywek II ligi. – Transmitowanych będzie 5 meczów. Po jednym w TVP Sport i TVP 3, a pozostałe 3 w internecie. Jeśli jakieś spotkania nie zmieszczą się w naszych planach, kluby będą miały prawo przeprowadzić własną transmisję na swoich kanałach. Oczywiście spełnione będą musiały zostać odpowiednie warunki techniczne – zaznaczył Kwiatkowski, dodając także co nieco o komentatorach. Część z nich kibice słyszeli w trakcie Euro 2024, a wymienić tu można Jacka Laskowskiego, Grzegorza Mielcarskiego, Macieja Iwańskiego czy Kazimierza Węgrzyna. Skład ekspercki wzmocnili Adam Marciniak i Tomasz Łapiński.

Ogólnokrajowy zasięg

– Już kilka lat temu wymyśliliśmy sobie, że publiczny nadawca powinien pokazywać mecze piłkarskie na najwyższych szczeblach i konsekwentnie do tego dążymy – powiedział Łukasz Wachowski, sekretarz generalny Polskiego Związku Piłki Nożnej. – Wartość marketingowa I, ale też II ligi rosną z roku na rok. Ubiegły rok był rekordowy, jeśli chodzi o kwestię oglądalności na stadionach pierwszoligowych. Rozwijamy się bardzo prężnie – dodał działacz PZPN-u.

– W ostatnich latach udało się wykonać dużo pracy, ale wierzę, że najlepsze dopiero przed środowiskiem pierwszoligowym. Jesteśmy beneficjentem tych wszystkich kooperacji i umów, które zostały zawarte. Na pewno mamy spore oczekiwania, ale pierwsze tygodnie są bardzo obiecujące. Widać duże zaangażowanie, sporo pomysłów i to duża wartość dodana dla wszystkich kibiców – przyznał prezes I ligi Marcin Janicki. – Skala zasięgu i dotarcia do kibiców to wydarzenie bez precedensu. Stąd ukłony dla całej tej koncepcji. Mecze będą dostępne ogólnokrajowo, dla każdego. Zasięg techniczny wyniesie ponad 90 procent. Już w ostatnich latach te liczby wyglądały bardzo przyzwoicie, a teraz będzie jeszcze lepiej. Jeśli chodzi o frekwencję, dwa sezony temu przekroczyliśmy milion na stadionach. W poprzednim – prawie 1,4 mln. To są wartości powodujące coraz większe zainteresowanie, a dobra kooperacja może to tylko zwiększyć – podkreślił Janicki.

(PTub)


309 

MECZÓW  odbędzie się w sezonie I ligi. Składa się na nie 306 spotkań rozegranych w ramach 34 kolejek, a także 3 mecze barażowe o awans do ekstraklasy.

173 

SPOTKANIA II ligi w sezonie pokaże TVP, uwzględniając w tym także baraże. Pozostałe będą mogły transmitować na własną rękę kluby, o ile spełnią określone warunki technologiczne.